Monday, April 20, 2009

to gamble or not to gamble

Adevarat ca nu trece o zi fara sa inveti ceva. Zilele astea am avut timpul sa observ comportamentul unei persoane care joaca lotto si cumpara lozuri compulsiv. Nu e ceva foarte serios si totusi am fost surprinsa. Stiam ca dorinta de a castiga e foarte mare si adrenalina de dinainte de a auzi ce numere au iesit sau de dinainte de a razui lozul poate fi destul de mare incat sa te faca foarte nervos, daca nu ai castigat, sau sa te trimita aproape involuntar si fara sa realizezi la magazin sa mai cumperi. Dar iata ce nu stiam: psihologia dupa care merge chestia asta.
Pasul 1: lozul este cumparat
Pasul 2: lozul nu se razuieste sub nicio forma pe drum. Se lasa adrenalina sa creasca pana se ajunge acasa. Adrenalina creste si mai mult daca pe drum spre casa te gandesti ce ai face cu banii castigati. Ganduri precum: "imi iau o casa", "ultimul telefon mobil" si poate cel mai important lucru: "sa vezi ce le dau peste nas la toti. Sa moara de oftica ca am castigat". Acest ultim gand poate duce la palpitatii serioase ale inimii.
Pasul 3: se ajunge acasa, lozul este plasat pe masa. Se fac pregatiri: o moneda langa el si se inspira adanc dupa care esti prins fara scapare in lumea unei bucati de carton care te poate face bogat sau iti poate cauza ulcer.
Dar nu asta m-a surprins. Sa explic: majoritatea lozurilor aici au urmatorul mecanism: lozul iti da intre 3 si 5 numere pe care ar trebui sa le gasesti in lozul tau dupa ce ai razuit. Daca de exemplu ai gasit unul din numerele cu pricina, suma inscriptionata sub el reprezinta suma pe care o vei folosi sa "le dai peste nas celorlati".
Ce am observat eu este comportamentul persoanei respective puse in fata unei schimbari de destin pe care o sa o numim: "Bate lozul viata?".
Am observat urmatorul comportament.
"Deci lozul vrea sa gasesc 13, 12 si 46....hmm ia sa vedem...razuiesc...numai un pic...prima cifra e 1....opaaaa...inca un pic...ah la naiba e 17....sa-l razuiesc pe urmatorul? Nu sa vezi ca nu e...stiu ca nu...si daca e imi da 1$...ia sa vezi...ce nu stiu eu....aa e 13...ce ziceam 1$...pai 1$ am dat pe loz. Ce hoti sunt astia cu lotto. Ei ia toti banii..ce sunt prosti? Ia mai am un numar....stai sa iau o pauza....stiu ca nu e....sau daca e iti da 2$...ba nu ca deja am castigat 1$....normal e 34..ce naiba sa fac cu el...hai ca ma enerveaza."Dupa care se trage aer in piept se razuiesc si ultimele cifre si se ofteaza dezamagitor pentru ca pana la urma ar fi putut sa fie un moment magic...
Sincer eu ii admir pe acesti oameni. Bineinteles nu in sensul ca au un mic viciu..ci pentru ca au rabdare. Pai sa fi fost eu in locul lor...mi-ar fi explodat inima, care e si asa subreda, sa iau pauza intre numere?! Cum adica?! Daca acolo, intre mine, moneda si loz se afla cifra care o sa imi aduca 20.000$ ..ca doar asa zice lozul ca am sansa de castig. Si sa ma uit la el si sa zic : stii ce lozule? Eu stiu ca tu nu o sa ma ajuti sa castig. Nereusinatule...da nu-ti face griji ca nu ma agit....stiu de dinainte ca imi dai maxim un dolar."
Asta doamnelor si domnilor e tarie de caracter. Eu am cumparat de cand sunt aici 2 lozuri in speranta ca asa cum zice romanul: "ba nu stii niciodata de unde pica norocul" dar n-am asteptat sa ajung acasa, sa ma aranjez pe scaun sau sa ma gandesc ca am sa fac cu banii....ma gandesc ca daca deja imi faceam plan cu ei, oftica ca lozul batjocoritor nu vrea sa mi dea bani m-ar fi deprimat.
Dar va dati seama ce as fi facut eu daca as fi avut un milion de dolari? Cel mai probabil n -as mai fi fost in tren gandidu-ma daca as fi avut 1 milion de dolari....

No comments: