Monday, June 15, 2009

Stereotipuri sau rasism?

Ieri am fost la Biserica Ortodoxa Romana la un picnic in "familie", ziceau afisele lipite pe usa bisericii. Si in timp ce lumea se agita pe langa mici, frigarui, sarmale si fasole ( da stiu si eu am fost surprinsa de intreg conceptul gratar--sarmale, da ma rog nu comentez)eu am stat si am observat ce se intampla in jur.
In timp ce romanul a format o coaaaaada luuunga la mici (pentru ca doar suntem experti la cozi)in fata mea la o masa, doua femei in varsta vorbeau:
"Ai vazut draga aia a lui Albulescu (numele in acest post sunt pur fictionale) a venit... Tz tz tz" si dadeau amandoua din cap dezaprobator.
In timp ce eu incercam sa gasesc un motiv pentru care cuiva ar trebui sa ii fie rusine ca vine in Casa Domnnului, ele au elucidat misterul.
"Saraca de ea, a muncit o viata intreaga si baiatul ei a luat o portoricana."
Ma scarpin la ochi si in urechi si ma uit la ele dar ele continua sa ma surprinda:
"Eh asta e draga, bine ca nu a luat ca ala a lui Popescu o neagra sau mai stiu eu o mexicana si n-a facut inca copii cu ea."
In timp ce eu decideam daca sa ingrijorez de lipsa unora de toleranta sau sa ma amuz, la o alta masa aceiasi conversatie:
"...da mah ala a luat una din... cum naiba ii zice...Peru asa...o peruanca si aia l-a uscat de bani, da pe urma i-a venit mintea la cap si a lasat-o"
"e si ce daca mah, ce alea din Peru nu sunt tot femei?"
"Ba da....sigur, corect nimeni nu e perfect"
"Da asa e"
Apoi discutia a luat ruta tolerantei superficiale si au ajuns la un acord: fiecare padure are uscaturile ei si ca nu trebuie sa fim rai. Involuntar eram atrasa de logica lor, de la toleranta superficiala am ajuns la:
"da...ma rog...daca ei vor sa se casatoreasca cu alte nationalitati nu ai ce sa le faci..." si in tonul vocii lor s-a simtit un mare regret.
Intr-un fel ii inteleg, vor pe cineva care sa vorbeasca limba lor, sa fie la fel ca ei si sa simta ca ii cunosc, mai ales intr-o lume straina cum e America. E aceiasi problema pe care o au machedonii cu romanii si romanii cu rromi si tot asa. Nu stim cum e persoana dar pur si simplu nu o vrem, pentru ca nu e la fel ca noi. Cu gandul asta m-am intors la o alta masa unde se vorbea despre femeile din Puerto Rico ca fiind mai escroace decat alea din Mexic.
Cel mai probabil ca pana la sfarsitul facultatii o sa reusesc sa am un mod de a clasifica femeile vorbtoare de limba spaniola pe o scara a escrocheriei... pana atunci imi vor petrece timpul fiind socata.

1 comment:

Lyna said...

cred ca din ignoranta, pt ca e cea mai comoda. trebuie sa-mi spui neaparat topul ala cand o sa-l afli si tu. :))